Kwas foliowy, występujący również pod nazwą witaminy B9 lub B11, jest substancją, której niestety często brakuje w ludzkim organizmie. Odgrywa on w nim natomiast niesamowicie ważną rolę. Częściowo odpowiada za ogólne samopoczucie, dlatego przy jego niedostatecznej ilości człowiek zaczyna narzekać na kiepski nastrój, uczucie zmęczenia oraz niechęć do pracy, nauki lub nawet zajmowania się swoimi zainteresowaniami. Kwasu foliowego potrzebują wszystkie komórki występujące w organizmie człowieka, dlatego bez niego nie potrafią one dobrze funkcjonować. Jego niedobory są szczególnie bezpieczne dla kobiet karmiących oraz kobiet w ciąży, dlatego zawsze należy je uzupełniać, robiąc to z pomocą zmian wprowadzonych do diety bądź specjalnych suplementów diety. Nie należy jednak przesadzać ze spożywaniem witaminy B9 w ogromnych ilościach. Czy można przedawkować kwas foliowy? Niestety tak, podobnie zresztą jak każdą inną substancję. Ile zatem należy go przyjmować na co dzień i gdzie można go w ogóle znaleźć? Do czego może doprowadzić jego niedobór, a do czego jego nadmiar?

Za co odpowiedzialny jest kwas foliowy?
Kwas foliowy, czyli po prostu witamina B9, jak już zostało wspomniane dba o prawidłowe działanie wszystkich komórek. Pobudza je także do wzrostu, dzięki czemu w organizmie pojawia się ich więcej, a to z kolei sprawia, że człowiek czuje się lepiej i zdrowiej, radząc sobie samodzielnie z najróżniejszymi schorzeniami i chorobami. Kwas foliowy bierze także udział w produkcji krwinek czerwonych i jest szczególnie potrzebny tym osobom, które narzekają na ich zbyt małą ilość. Jeżeli w organizmie zaczyna go brakować, człowiek staje się mocno narażony na zachorowanie na anemię, chorobę związaną właśnie z brakiem dostatecznej ilości czerwonych krwinek. Sam kwas foliowy może też chronić organizm przed różnymi odmianami nowotworów. Wykazuje się tutaj działaniem profilaktycznym, na które każdy powinien zwrócić uwagę.

Kiedy kwasu foliowego zaczyna brakować w organizmie?
Zazwyczaj do powstania niedoborów tej witaminy doprowadza sam człowiek, a w szczególności stosowana przez niego dieta. Anemia to choroba dość szybko rozwijająca się u wegetarian i weganów. Rezygnują oni całkowicie ze spożywania mięsa bądź wszystkich produktów odzwierzęcych, w których kryje się właśnie spora ilość kwasu foliowego. Często nie próbują ich w żaden sposób zastępować. Prowadzą dietę opierającą się na samych warzywach, owocach i kaszach, nie dostarczając sobie również dostatecznej ilości białka czy tłuszczy. Niedobory kwasu foliowego wynikać mogą również ze spożywania nadmiernej ilości napojów alkoholowych czy kawy. Cierpią na nie osoby uzależnione od nikotyny, wypalające nawet do dwudziestu papierosów dziennie. Czasem nawet stresujący tryb życia obniża poziom kwasu foliowego, a w skrajnych przypadkach do niedoborów witaminy B9 doprowadzają przyjmowane doustnie środki antykoncepcyjne. Aby uregulować jego poziom, należy po prostu zadbać o swoją codzienną dietę, regularnie wypoczywać i zrezygnować z wszelkiego typu używek.

Czy można przedawkować kwas foliowy?
O ile każdy zdaje sobie sprawę z tego, że można cierpieć na niedobory kwasu foliowego, nie każdy wie, że tę substancję da się również przedawkować. Spożywając nadmierną ilość produktów zawierających witaminę B9 i przyjmując do tego różnorodne suplementy diety, które zazwyczaj też ją posiadają, można zupełnie nieświadomie sobie zaszkodzić. Nawet najzdrowszy i najbardziej wartościowy produkt okaże się dla człowieka szkodliwy, jeżeli będzie spożywany w zbyt dużych dawkach. A nadmierna ilość kwasu foliowego uniemożliwia m.in. dostrzeżenie niedoborów witaminy B12, która z kolei odpowiada za prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego. Lepiej zatem nie przesadzać z żadną witaminą czy substancją mineralną. Jeżeli w organizmie występuje jej odpowiednia ilość, nie trzeba jej dodatkowo przyjmować w postaci popularnych suplementów diety.

Gdzie można znaleźć kwas foliowy?
Jeżeli jednak u kogoś pojawił się rzeczywiście niedobór kwasu foliowego, który wykazały aktualne badania krwi, należy sobie z nim jakoś poradzić – najlepiej poprzez wprowadzenie pewnych zmian do codziennej diety. Największą zawartością kwasu foliowego wykazują się zatem ciemnozielone warzywa, rośliny strączkowe, owoce oraz produkty pełnoziarniste. Najlepiej spożywać je codziennie, urozmaicając nimi dosłownie wszystkie swoje posiłki. Kwas foliowy nie jest niestety magazynowany przez organizm i nie da się go przyjąć „na zapas”, dlatego należy regularnie dostarczać sobie jego kolejnych dawek.

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here